Border Crossing

Författare: Pat Barker
Genre: Psykologisk... dramathriller?
Betyg: 4/5

Boken börjar med att psykologen Tom räddar livet på en ung man som försökt ta livet av sig. Det visar sig snart att de träffats förr. Då var den unge killen - Danny - bara tio år gammal, och stod åtalad för mord.


Border Crossing är mycket välskriven och svår att lägga ifrån sig (för mig kändes det som slöseri med tid att äta innan den var utläst). Så här i efterhand vet jag faktiskt inte exakt vad det var som gjorde den så spännande, men det var i alla fall vad en var. Troligtvis för att psykologin bakom en mördare - och speciellt en tioårig sådan - är så förbannat intressant.

Bäst är författaren; Barker är fantastiskt på att bygga upp stämningen. Mot mitten av boken hade han mig så i sitt grepp att han bara behövde antyda att något otrevligt kanske eventuellt skulle kunna hända (möjligen...) för att få mig att ofrivilligt rysa till. Han är därtill mästerlig på att skapa bra dialog mellan sina karaktärer. Och med tanke på hur mycket dialog Border Crossing består av är nog det tur.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Tänkte bara berätta att jag har också öppnat en bokblogg. Just nu är det bara ett inlägg. Den är spankin' new kan man säga.

2009-11-18 @ 19:43:22
URL: http://elvisforendag.blogg.se/?tmp=18194131
Postat av: stefanie

Sv: Förstår verkligen inte vad de har för problem! :S Här kommer man och anstränger sig, men man får bara massa fnysar och otrevliga kommentarer tillbaka! Fy! :O



Okej, katt. I och med att jag är sällskapssjuk tror jag att jag blir mer pepp på att städa, eftersom jag blev det förut när Markus och jag var tillsammans.. Var sur på han, men kunde ändå städa. Kan jag inte nu när jag är själv :/

2009-11-24 @ 22:27:35
URL: http://stefanie.blogg.se/
Postat av: Anneli

tror du den är för otäck för mig? den låter onekligen intressant

2009-12-01 @ 19:25:46
Postat av: Nike

Nejdå mamma, jag tror inte alls att den är för otäck för dig. Den är mest bara lite otrevlig...

2009-12-03 @ 20:47:36
URL: http://culturalstuff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0