The Dangerous Husband

Svensk titel: En farlig äkta man
Författare: Jane Shaprio
Betyg: 2/5

Jag blev aldrig riktigt klok på The Dangerous Husband.

Av baksidetexten och det (svenska) ljusblå omslaget slöt jag mig först till att den skulle vara lättsmält chick lit-aktig. Det var den inte. Istället är handlingen mörk och språket är oväntat svårtillgängligt. Stämningen blir fort ödesmättad - allting leder fram till något hemskt, förstår man. Det är en riktig nagelbitare; vad är det för fel på mannen vår 40-åriga huvudperson gått och gift sig med? Men även det intrycket klingar av efter hand och lämnar plats åt en stor förbryllning över vad fan huvudpersonen egentligen håller på med.

Jag har faktiskt ingen aning om vad boken vill säga. Den spretar lite åt alla möjliga håll. Trots (eller på grund av) det är den ganska intressant, på något plan.

Den ska tydligen filmatiseras till 2011. Ska bli kul att se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0